Rekordní cena nafty prodražuje dopravu

LOGISTIKA

http://logistika.ihned.cz/c1-56166890-rekordni-cena-nafty-prodrazuje-dopravu

Ceny pohonných hmot se již od loňska drží vysoko, od začátku letošního roku navíc až do dubna vytrvale stoupaly. Ceny benzínu i nafty se tak na přelomu března a dubna dostaly na nejvyšší úroveň v historii nejen v ČR, ale téměř v celé Evropě. Důvodem je především vysoká cena ropy, nikoliv ale rekordní, nepříznivý kurz koruny vůči dolaru a od loňska zvýšená spotřební daň z litru paliva, jejíž úroveň patří u nás k nejvyšším ve střední Evropě.

Cenu ropy od začátku roku žene nahoru politická krize na Blízkém Východě a sankce vůči Íránu, zavedené v reakci na neustávající obohacování uranu v této zemi.


Během května cena paliva mírně klesla v reakci na klesající cenu ropy. Ta zlevnila především díky rekordním objemům těžby v zemích kartelu OPEC. "Pokud by koruna nebyla tolik vázaná na euro, mohly by být ceny u čerpacích stanic ještě nižší. Další zlevňování brzdí rostoucí cena dolaru. Pokles se odvíjí od cen ropy na světových trzích, a tam je hlavním impulsem vývoj a očekávání vývoje v největších ekonomikách, včetně Číny," říká RNDr. Ondřej Pavlík, MBA, výkonný ředitel české a slovenské pobočky DKV Euro Service.


DOPRAVCI CHTĚJÍ NIŽŠÍ SPOTŘEBNÍ DAŇ

Současná výše spotřební daně z nafty je v Česku osmá nejvyšší v EU, ve střední Evropě je vyšší spotřební daň pouze v Německu. Vláda v polovině dubna opětovně odmítla snížení spotřební daně kvůli obavám z propadu příjmů státního rozpočtu. Podle sdružení autodopravců Česmad Bohemia existuje řada zahraničních zkušeností a studií dokazujících zvýšení výběru daně z nafty při jejím současném snížení o cca 2 Kč. Ministerstvo financí se ale přesto obává propadu příjmů státního rozpočtu až o 15 mld. Kč. Dopravci v tom vidí spíše strach ministra financí Kalouska přiznat vlastní chybu při podpoře zvýšení daně v roce 2010, obsaženém v tzv. Janotově balíčku.

Trochu jiný koncept navrhuje vládě společnost DKV Euro Service. "Náš koncept profesionální nafty zatím nikdo neuchopil, aby jej dokázal efektivně prosadit na Ministerstvu financí. Jsme stále přesvědčeni, že Českem projíždí dostatek tranzitujících dopravců. Objemy, které by tu mohli zanechat případným tankováním, by rozhodně převážily nad ztrátou z vratek spotřební daně na profesionální naftě všem dopravcům, včetně těch, kteří tady i nadále tankují. Takže za naším odhadem, že by česká ekonomika mohla dostat 8 až 10 mld. Kč navíc z tankování, si i nadále stojíme," vysvětluje Ondřej Pavlík.

Čeští dopravci v mezinárodní nákladní dopravě tak stále využívají možnosti levnějšího tankování v zahraničí. "Přesto, že čeští dopravci i nadále tankují raději v zahraničí, jsou patrné i trendy v tankování u nejlevnějších čerpacích stanic v ČR. Vidíme to např. v síti Tank ONO, kde jsou DKV karty akceptovány. Tyto čerpací stanice jsou stále populárnější a řada českých dopravců vyjíždí na své cesty do zahraničí s plnou nádrží, natankovanou právě v těchto levných sítích," dodává Pavlík.

ZÁKAZNÍCI PALIVOVÉ PŘÍPLATKY AKCEPTUJÍ

Stále běžnější součástí smluv se zákazníky dopravců se stávají palivové příplatky reagující na aktuální ceny pohonných hmot. Sdružení autodopravců Česmad Bohemia by si dokonce přálo, aby se palivové příplatky staly součástí všech smluv. "Zohledňování cen nafty se daří vyjednávat spíše velkým firmám a týká se dlouhodobých kontraktů, u nichž se to při současných častých změnách cen nafty stává nutností," říká mluvčí Česmadu Martin Felix. Podle něj např. ve Francii stanovuje uplatnění palivového příplatku ve smlouvách zákon.
"Navýšení cen nafty nemohou unést samy logistické firmy. Se zákazníky máme dohodnuté mechanismy, podle nichž se mění ceny služeb v závislosti na cenách nafty. Ani naši klienti však nemohou ponechat toto navýšení na svých bedrech, a tak se v konečném důsledku část tohoto navýšení projeví i v cenách, které zaplatí koncoví zákazníci," potvrzuje zavedenou praxi Roman Macháček, generální ředitel Raben Logistics Czech.

"Většina našich zákazníků chápe a akceptuje, že účelem palivového příplatku je kompenzovat výkyvy v cenách nafty. Žádné růsty cen neplánujeme, poněvadž největší vliv na vývoj cen přepravného má nabídka a poptávka a vše se odvíjí od nedostatku či nadbytku přepravní kapacity na trhu a zda je ekonomika dané země právě v růstu, poklesu či stagnaci," přidává své zkušenosti z trhu Ing. Petr Chocholatý, ředitel společnosti DSV.

Kontakt DSV

+420 844 555 588

+420 311 332 466 

+420 311 332 440 (fax)
obchod@cz.dsv.com

zadejte poptávku

Úvodní stránka

E-services

Track & Trace

Z Klientská zóna