Situace s lodním prostorem se stabilizovala. Lodě jsou sice plné, ale nejsou tak přeplněné jako v 1. čtvrtletí 2014.
Víceméně pravidelně (vždy počátkem měsíce) navyšují rejdaři ceny importních přeprav z oblasti Far East (implementace GRI), pod tlakem trhu a konkurence mezi rejdaři však sazby většinou v průběhu měsíce opět klesají. Na červenec bylo vyhlášeno navýšení až 1000 USD/TEU, aktuálně je avizováno reálné navýšení mezi 250-350 USD/TEU.
V průběhu května a června došlo u všech rejdařů ke zrušení servisu do přístavu Muscat (Sultan Port Qaboos). Tuto zásadní informaci většina exportérů zatím nezaznamenala ovšem pro přepravy do Ománu je zásadní a je nutno ji brát na zřetel. Alternativou je přístav Sohar, který leží severně od Muscatu a kam by měli rejdaři své linky přesměrovat. Další informace k lodění do této oblasti vám upřesníme v nejbližší době.
V USA rejdaři vyhlašují „Congestion Surcharge“ pro přístavy na západním pobřeží kvůli hrozící stávce přístavních dělníků. Tento příplatek pohybující se mezi USD 800-1300 se bude aplikovat v případě, že se odbory nedohodnou s asociací zaměstnavatelů a dojde ke stávce samotné. Stávka by měla vliv i na provoz přístavů na Východním pobřeží US. O dalším vývoji vás budeme informovat v nejbližší době po upřesnění z naší centrály.
Rozdíly mezi tržbami a zisky u 17 sledovaných rejdařů se po 1. čtvrtletí roku 2014 začínají zásadně prohlubovat a celý trh se dělí mezi Maersk , CMA-CGM a „zbytek světa“. Provozní marže Maersku ve výši 6,4% za období 1-4 2014 je vysoce nad ostatními rejdaři, kteří v průměru vykazují zápornou marži -2,6%.